Tuesday, August 10, 2010

RAMADHAN dah tiba!!!!!!!!!!


Ketika menjelang bulan Ramadhan yang mulia ni (atau kita orang Malaysia ni sebut :::Bulam Puasa:::) sedar tak????.... macam-macam msg ucapan menyambut bulan pose yang akan kita terima.. hehehhehhh... ye la.. org kita ni mmg kreatif.. ada ucapan yang aku terima membuatkan aku nak ketawa terbahak2... ok la tu kan.. kita terima msg tuh dari kawan2, makcik n pakcik sedara mahupun awekssss... Maknanya diaorg sumer igt kat kita... TAPI... timbul la 2 persoalan dalam kepala otak aku... (mcm la banyak sgt memikirnya... hehehehhhehee)

Pertama... Adakah msg yang dihantar seiring dengan penghayatan pada bulan yang mulia ini....?
::: mengikut pengalaman hidup aku yang tak seberapa ni la... ia sekadar budaya.... Malangnya tiada langkah sewajarnya (yakni sebagaiumat Islam) yang diambil.. ye ke tak... kita just suke2 hantar n forward msg2 sebegitu kepada org lain,,.. hakikatnya??? adakah segala nasihat dan ingatan yang terkandung dalam msg itu kita ikuti.... urmmmmm... aku tak cakap ia salah... tetapi alangkah cantiknya jika perbuatan disusuli amalan dan tindakan.... (sebenarnya aku ngaku.. aku pon salah sorang yang buat camtuh gak)....

Kedua... Adakah msg yang dihantar tuh ikut etika?
::: kita yang hidup kat dunia ni dikelilingi dengan pelbagai sensitiviti.... antara sensitivit paling sensitif.. isu bangsa n AGAMA.... paling penting kita perlu berhati-hati ngan msg yang dihantar... takot ia disalah-tafsirkan... nanti kang boley bawak bergado... lain niat dihati... lain yang terjadi... sape nak jawab... haaaaaa...

Oklah... sama-sama mengingatkan diri kita k... dan nak dipertegaskan sekali lagi... jgn salah anggap dengan ape yang aku perkatakan.... menghantar msg ucapan sambutan Ramadhan tidak salah... malah bagus sebab saling mengingati antara satu sama lain....

-sama-samalah beramal -

0 comments:

Post a Comment